Teaching a Foreign Language Through Mathematics as a Pedagogical Component of Classroom Learning in Seventh Grade Students at José Antonio Galán School in San Pelayo, Córdoba / Karin Yolany Muñoz López y Vimia Inés Hernández Susa ; director, Rubén Mauricio Muñoz Morales. .
Tipo de material:
Tipo de ítem | Biblioteca actual | Signatura | Estado | Fecha de vencimiento | Código de barras |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
Biblioteca Central | LCIN-09225 2024 (Navegar estantería(Abre debajo)) | Disponible | T-09225 |
Trabajo de grado (Licenciada en Inglés) -- Corporación Universitaria del Caribe. Facultad de Humanidades y Educación. Programa de Licenciatura en Inglés. Sincelejo, 2024.
Achieng, S. A. (2023). Exploring effective teaching approaches for English as a Foreign Language
(EFL) instructors: Best practices and future directions. International Journal on Studies in
Education (IJonSE), 5(4), 515-529. https://doi.org/10.46328/ijonse.170
Argudo, M., Villanueva, O.-L., Sagrada, C., & Valencia, F. P. J. O. (2019). MATHS & CRAFTS:
Una manera de aprender inglés en matemáticas. Edu.co. Recuperado el 13 de septiembre
de 2023, de http://funes.uniandes.edu.co/20405/1/Argudo2017Maths.pdf
Bekmatova, Z., & Mukambetova, A. (2024). The practical value of intensive training used in the
development of communication skills of mathematics students in professional English.
Bulletin of Science and Practice, 10(3), 547-552. https://doi.org/10.33619/2414-
2948/100/71
Berggren, J. L., & Fraser, C. G. (2024, April 16). Mathematics. In Encyclopædia Britannica.
Retrieved from https://www.britannica.com/science/mathematics
Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second
language teaching and testing. Applied Linguistics, I(1), 1–47.
https://doi.org/10.1093/applin/i.1.1
Creswell, J. D., & Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed
methods approaches (5th ed.).
Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
(3rd ed., pp. 125-137). UCG.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research
(2nd ed.).
Fullan, M. (2003). Reseña de Los nuevos significados del cambio en la educación. REICE. Revista
Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1.
https://www.redalyc.org/pdf/551/55110211.pdf
Galván, O. A., Aguilera, P. E., & Hinojosa, V. C. (2017). La tecnología en la enseñanza de idiomas:
evolución a través de los métodos. Redalyc.org.
https://www.redalyc.org/journal/340/34065195009/html
García, C. A. B., Pérez, J. A. F., & Martinell, A. R. (2019). La tecnología en la enseñanza de
idiomas: evolución a través de los métodos. Redalyc.org, 133-154.
https://www.redalyc.org/journal/340/34065195009/html/
Gómez Mulett, A. S. (2018). La educación matemática en Colombia: Origen, avance y despegue.
Fides et Ratio - Revista de Difusión Cultural y Científica de la Universidad La Salle en
Bolivia, 16(16), 123-146. Recuperado en 24 de mayo de 2024, de
http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-
081X2018000200008&lng=es&tlng=es
González-Lloret, M., Canals, L., & Pineda Hoyos, J. E. (2021). Role of technology in language
teaching and learning amid the crisis generated by the COVID-19 pandemic. Ikala, 26(3),
477–482. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v26n3a01
Hattie, J. (2023). True visible learning. Visiblelearning.com.
https://www.visiblelearning.com/sites/default/files/St%20Joseph%27s%20School%20Sta
nthorpe_final_1_0.pdf
Icfes. (2021). Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). Informe nacional
de resultados del examen Saber Pro 2020 (vol. I).
https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1689945/23_12_21_INFORME_PRO+%281
%29.pdf
Intertu Academy. (2021, December 25). The benefits of learning math in English. Retrieved from
https://ia.edu.vn/en/the-benefits-of-learning-math-in-english/
Jiang, D., Chen, O., Han, Y., & Kalyuga, S. (2023). Improving English language skills through
learning Mathematic contents: From the expertise reversal effect perspective. British
Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1111/bjep.12596
Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm
whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
Lewis, M. (2019). Learning language in chunks. In Cambridge Papers in ELT. Cambridge
University Press. chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.cambridge.org/elt/blog/wpcontent/uploads/2019/10/Learning-Language-in-Chunks.pdf
Llorente, M. (2019). Problemas y limitación de la educación en América Latina. Un estudio
comparado. Foro de educación, Universidad de Valencia, 17, 24. https://bit.ly/2IA0Gg5
Moran, M. (2015, January 7). Educación. Desarrollo Sostenible.
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Morgan, D. L. (2014). Integrating qualitative and quantitative methods: A pragmatic approach
Municipios de Colombia. (2023). Com.co. https://www.municipio.com.co/municipio-sanpelayo.html
Narvaez, M. (2021, August 10). Metodología participativa: Definición, características y técnicas.
QuestionPro. https://www.questionpro.com/blog/es/metodologia-participativa/
Oliva Medina Álvarez. (2023). La transversalidad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las
matemáticas. Revista ILCE. https://revista.ilce.edu.mx/index.php/matematicas3/386-latransversalidad-en-el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-de-las-matematicas
ONU. (2018, August 22). Objetivos y metas de desarrollo sostenible.
https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-development-goals/
Pearson, I. (2022, July 27). Los 3 modelos pedagógicos más efectivos para enseñar inglés.
Pearsonlatam.com. https://blog.pearsonlatam.com/ingles-para-todos/modelospedagogicos-para-ensenar-ingles
Peng, L. (2022). Teaching English through Ela, Mathematics, Science, and Social Studies: A
content-based language teaching approach (1a ed.). Routledge.
Perez, Y. A. A. (2018). Linguistic integration in English teaching in Colombia through projectbased learning. Redalyc.org. https://www.redalyc.org/journal/5717/571763394009/html/
Peralta, W. M. (2016). Estrategias de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera.
Revista Vinculando. https://vinculando.org/educacion/estrategias-ensenanza-aprendizajedel-ingles-lengua-extranjera.html
Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar
metodologías cuantitativas y cualitativas. Renglones, Revista Arbitrada en Ciencias Sociales y Humanidades, (60). Tlaquepaque, Jalisco: ITESO. Retrieved from
http://hdl.handle.net/11117/252
Rai, A. S. (2018). Unit-8 assessment in mathematics. IGNOU.
http://egyankosh.ac.in//handle/123456789/46792
Richards, J., & Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching (2nd ed.).
Cambridge University Press.
Riva, C. (2019). Métodos y diseños de investigación cualitativa y cuantitativa. Uoc.edu.
https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/147059/2/BasesParaLaInvestigacionEnCienc
ias
Robertson, S.-A., & Graven, M. (2019). Language as an including or excluding factor in
mathematics teaching and learning. Mathematics Education Research Journal, 32(1).
https://doi.org/10.1007/s13394-019-00302-0
Rodriguez Bonces, M. (2011). CLIL: Colombia leading into content language learning. ÍKALA,
Revista de lenguaje y cultura, 16(28), 79-89.
Rønning, F. (2019). Didactics of mathematics as a research field in Scandinavia. In G. Kaiser &
N. Presmeg (Eds.), Compendium for early career researchers in mathematics education
(pp. 85-104). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05514-1_6
Snow, M. (2001). Content-based and immersion models for second and foreign language-teaching.
In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (3rd ed.).
Heinle & Heinle.
Sträßer, R. (2007). Didactics of mathematics: More than mathematics and school! ZDM: The
International Journal on Mathematics Education, 39(1), 165-171.
https://doi.org/10.1007/s11858-006-0016-x
Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating
quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences.
UNESCO. (2019). Educación para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/35OIyb4
United Nations Development Programme. (2024). Sustainable development goals. Retrieved from
https://www.undp.org/sustainable-development-goals
Willis, D., & Willis, J. (2001). Task-based language learning. In The Cambridge guide to teaching
English to speakers of other languages (pp. 173–179). Cambridge University Press.
Willis, J., & Willis, D. (2013). Doing task-based teaching (Oxford handbooks for language
teachers, chapter 6). Oxford University Press.
Yawiloeng, D. M. R. (2023). Learning mathematics in English through the use of the Think-TalkWrite strategy. Theory and Practice in Language Studies, 13(9), 2163-2171.
https://doi.org/10.17507/tpls.1309.01
This study is dedicated to enhancing the educational experience of seventh-grade students at the
José Antonio Galán Educational Institution in San Pelayo, Córdoba. It aims to investigate an
innovative integration between English language instruction and mathematics, recognizing the
pivotal role of English as a global communication tool. The study aims to transcend conventional
educational methodologies by examining various pedagogical approaches that underscore the
cognitive benefits and propose effective integration models. The underlying premise is that
combining English language instruction with mathematics enhances language proficiency and
fosters critical cognitive skills such as problem-solving and critical thinking. El trabajo.
Este estudio está dedicado a potenciar la experiencia educativa de los estudiantes de séptimo grado de la Institución Educativa José Antonio Galán de San Pelayo, Córdoba. Su objetivo es investigar una integración innovadora entre la enseñanza del idioma inglés y las matemáticas, reconociendo el papel fundamental del inglés como herramienta de comunicación global. El estudio pretende trascender las metodologías educativas convencionales examinando diversos enfoques pedagógicos que subrayan los beneficios cognitivos y proponen modelos de integración eficaces. La premisa subyacente es que combinar la enseñanza del idioma inglés con las matemáticas mejora el dominio del idioma y fomenta habilidades cognitivas críticas como la resolución de problemas y el pensamiento crítico. El trabajo.
Licenciatura en Inglés
No hay comentarios en este titulo.