000 | 15589nad a22008897i 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | CO-SiCUC | ||
005 | 20250212153758.0 | ||
008 | 230302b |||||||| |||| 00| 0 spa d | ||
040 |
_aCO-SiCUC _bspa _cCO-SiCUC _erda |
||
090 | _bLCIN-09270 2024 | ||
100 | 1 |
_aMaldonado Vergara, Carolina. _4aut _eautora _967341 |
|
245 | 1 | 0 |
_aScaffolding As a Strategy to Improve Reading Comprehension of EFL 8
th Grade Learners from the Institución Educativa Ana Eva Escobar, La Estrella – Antioquia / _cCarolina Maldonado Vergara ; director, Ligia Rosa Martínez Bula. |
264 | 1 |
_aSincelejo : _bCorporación Universitaria del Caribe - CECAR, _c2024. |
|
300 |
_a1.4 MB : _a96 páginas ; _bfiguras, tablas |
||
336 |
_2rdacontent _atexto _btxt |
||
337 |
_2rdamedia _acomputadora _bc |
||
338 |
_2rdacarrier _arecurso en línea _bcr |
||
347 |
_2rdaft _aPDF |
||
502 |
_aTrabajo de grado _b(Licenciada en Inglés) -- _cCorporación Universitaria del Caribe. Facultad de Humanidades y Educación. Programa de Licenciatura en Inglés. Sincelejo, 2024. |
||
510 | _aÁlvarez-Martínez, Y. (2022). OVA MACRECITEL como estrategia para mejorar la comprensión lectora en inglés en los estudiantes del grado 10 de la Institución Educativa Benjamín Herrera de la ciudad de Medellín. [Thesis, Universidad de Cartagena] Universidad de Cartagena. Institutional Repository – Universidad de Cartagena. | ||
510 | _aBabativa, C. (2017). Investigación Cuantitativa. [quantitative research]. Bogotá : Fundación Universitaria del Área Andina , 2017. | ||
510 | _aBacca Bonilla, G (2018). Estrategias para el fortalecimiento de la habilidad de comprensión lectora para la lengua extranjera inglés, a través de ambientes de aprendizaje mediado por las TIC. [Master Thesis, Universidad de la Sabana]. Red de Repositorios Latinoamericanos. | ||
510 | _aCañizales, Josefa Yamira. (2004). Estrategias didácticas para activar el desarrollo de los procesos de pensamiento en el preescolar. Investigación y Postgrado, 19(2), 179-200. [Research article]. | ||
510 | _aCaram, S. (2008). “¿En qué consiste la buena enseñanza? y ¿el aprendizaje significativo?”. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación IX (9), febrero, Buenos Aires, Argentina. | ||
510 | _aChandler, A. (1962). Strategy and Structure: Chapters in the History of the American Industrial Enterprise. Beard Books. New York, USA. [Online book] | ||
510 | _aChica Chica, Y; Giraldo Cardona, L y Hernández Cardona, O (2019). The use of metacognitive strategies that foster reading comprehension skills in a 10th grade Efl classroom in a public institution in Rionegro, Antioquia. [Bachelor Degree in English. Universidad Católica del Norte] Institutional Repository- Universidad Católica del Norte. | ||
510 | _aDel Salto Bello, Max Walter Alberto. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN, 19(11), 1421-1429. [Research Article]. | ||
510 | _aDhillon, B., Herman, H., & Syafryadin, S. (2020). The Effect of Skimming Method to Improve Students’ Ability in Reading Comprehension on Narrative Text. Linguists: Journal Of Linguistics and Language Teaching, 6(1), 77-88. [Research Article]. doi:http://dx.doi.org/10.29300/ling.v6i1.2991 | ||
510 | _aEspinosa Muñoz, E. (2020). Using Translanguaging to Foster 6th Graders’ Reading Comprehension. [Bachelor Degree Thesis, UdeA] Institutional Repository – Universidad de Antioquia. | ||
510 | _aGarcía, M. (2002). La concepción histórico – cultural de l. S. Vigotsky en la educación especial. Revista Cubana de Psicología, l9(2). (p.p. 95-98). [Research article]. | ||
510 | _aGranata, M. L., Chada, M. D., & Barale, C. (2000). La enseñanza y la didáctica. Aproximaciones a la construcción de una nueva relación. Fundamentos en Humanidades, I(1). [Magazine] | ||
510 | _aGuerrero Barrios, K & Valderrama Solano, L. (2021). Caracterización de las estrategias didácticas para la comprensión lectora del inglés en estudiantes de grado 6 de la I.E.R.D. Agua Blanca sede Minipí. [Master Thesis. Chulalongkorn University]. | ||
510 | _aHernández-Sampieri, R. Fernández- Collado, C y Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6° ed.). México: McGraw Hill Interamericana Editores S.A. de C.V. | ||
510 | _aHeyworth, F. (2006). The Common European Framework. ELT Journal. Edition Oxford University Press. 60(2), 2006. doi:10.1093/elt/cci105 [Research Journal] | ||
510 | _aHong, T., & Nguyen, H. (2019). Teacher beliefs and practices of scaffolding students’ reading comprehension through questioning at pre-reading stage. European Journal of Foreign Language Teaching, doi:http://dx.doi.org/10.46827/ejfl.v0i0.2511 | ||
510 | _aK. R. Andrews, (1971). Concept of Corporate Strategy, Irwin, Homewood, IL, USA, 1971. [Journal Research Article] | ||
510 | _aKennedy, U., & Chinokul, S. (2020). Effect of the Scaffolded Reading Experience Using a Graphic Novel on the English Reading Comprehension and Reading Motivation of Thai EFL Students. [Master Thesis] | ||
510 | _aLey 115 de 1994: Ley General de Educación. [General Education Law]. Congreso de la República. (8 de febrero de 1994). | ||
510 | _aLey 1651 de 2013: Ley Nacional de Bilingüismo. [Bilingualism law]. Congreso de la República. (12 de julio de 2013) | ||
510 | _aLopera-Medina, S. (2019). Effects of Reading Strategy and Dictionary Instruction in an Undergraduate Foreign Language Reading Comprehension Group. Folios, (50) 127-138. 10.17227/folios.50-10226. | ||
510 | _aLópez-Restrepo, M y Novoa-Mendoza, A. (2021). Influencia de la herramienta ExeLearning en el desarrollo de la comprensión lectora del inglés en estudiantes de décimo grado de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen. [Master Thesis, Universidad de Cartagena] Universidad de Cartagena. Institutional Repository – Universidad de Cartagena. | ||
510 | _aMahu, Diana (2012). Why is learning English so beneficial nowadays? International Journal of Communication research. 2. pp 374-376. | ||
510 | _aMinisterio de Educación Nacional. (2005). To live a global world. [Para vivir un mundo global]. Altablero Ministerio de Educación Nacional. No. 37 | ||
510 | _aMinisterio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras. [Basic Competence Standards in Foreign Language]. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. | ||
510 | _aMinisterio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje [Basic Learning English]. Bogotá. Ministerio de Educación Nacional. | ||
510 | _aMinisterio de Educación, Cultura y Deporte de España. (2002) Marco Común Europero de Referencia para las Lenguas. [Common European Framework of Reference for Languages]. Madrid. Secretaría General Técnica del MECD- Subdirección General de Información y Publicaciones, y Grupo ANAYA, S.A. | ||
510 | _aMintzberg, H. (1987). The Strategy Concept I: Five Ps for Strategy. California Management Review, 30(1), 11-24. [Research Article]. | ||
510 | _aOrozco Hurtado, C. (2021). El Blog como estrategia para el mejoramiento de la habilidad de lectura en inglés con estudiantes de grado octavo en la Institución Educativa Barrio Olaya Herrera ubicada en la zona urbana de la ciudad de Medellín. [Master Thesis, Universidad de Cartagena] . | ||
510 | _aPedraza Ayala, J. (2020). The contributions of skimming and scanning in the development of reading comprehension in seventh grade students at Guillermo Leon Valencia School. . [Bachelor’s thesis in foreign language. Universidad Santo Tomás]. | ||
510 | _aPita, S. & Pértegas, S. (2002). Investigación Cualitativa y Cuantitativa [qualitative and quantitative research]. Complexo Hospitalario- Universitario Juan Canalejo. Coruña, España. 9: 76- 78. [Research Article]. | ||
510 | _aPourhoseinGilakjani, A (2016). How Can Students Improve Their Reading Comprehension Skill? Journal of studies in Education. 6(2). (229-249). | ||
510 | _aRico, M. (2020). La idea del concepto de enseñanza para los docentes de Bibliotecología en cinco países de Latinoamérica: Un acercamiento. Universidad Nacional Autónoma De México. Ciudad de Mexico, 04510. [Journal Article]. | ||
510 | _aRomero, F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Temas para la Educación. Andalucía. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, (3). [Digital Journal]. | ||
510 | _aSabatini, J; Albro, E & O´Reily, T. (2012). Measuring Advances in how we asses reading ability. Rowman & Littlefield Education. [Digital book] | ||
510 | _aSánchez, Fernández & Díaz (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. [Techniques and instruments of information collection: analysis and processing carried out by the qualitative researcher]. Revista Científica Uisrael. Quito, Ecuador. [Scientific Journal]. | ||
510 | _aSantos, S., Cadime, I., Leopoldina Viana, F., Prieto, G., Chaves-Sousa, S., Galvão Spinillo, A., & Ribeiro, I. (2016). An application of the Rasch model to reading comprehension measurement. Psychology: Reflection and Criticism, (29, 1-19). [Research Article]. | ||
510 | _aSaputri, Y.A., Rizal, S., & Afriani, Z.L. (2021). An Analysis on English Teacher Strategies in Teaching Reading Comprehension. Innovation Journal. | ||
510 | _aScheuren, F., & American Statistical Association. (2004). What is a survey? (2nd ed). American Statistical Association. | ||
510 | _aSholech, A., Setyosary, P., Caniyono, B. & Sulthoni (2019). Effects of Scaffolded Voluntary Reading on EFL Students’ Reading Comprehension. International Journal of Instruction. 12(4). pp. 297-312.https://doi.org/10.29333/iji.2019.12419a | ||
510 | _aTamayo, E; Paez, J y Palacios, J (2020). Influencia de estrategias de aprendizaje con herramientas TIC en la competencia de la comprensión lectora en inglés. Influence of learning strategies with TIC tools in the competence of reading comprehension in English. Revista Espacios, 41(26), 208- 219. [Research Journal]. | ||
510 | _aUseche, M. Artigas, W. Queipo, B. y Perozo, E. (2019). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cuali-cuantitativos. [Collection techniques and instruments of qualitative and quantitative data]. Editorial Gente Nueva. [Book]. | ||
510 | _aZhang, W y Atkinson Smolen, L. (2022). A tiered texts approach for scaffolding reading comprehension for English learners and struggling readers. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(2), 1249- 1269. [Research Journal]. | ||
510 | _aZuluaga-Osorio, N. (2020). Analizando el bilingüismo en Colombia desde la política pública. [Analyzing bilingualism in Colombia through public policy]. Fundación Universitaria Juan N. Corpas. Centro Editorial. Ediciones FEDICOR. [Book]. | ||
520 | 3 |
_aThe present research aims to improve the reading comprehension of English texts by eighth-grade
students from the Institución Educativa Ana Eva Escobar. The intervention was carried out through
the use of scaffolding strategies, which are based on providing continuous support to students with
the aim of achieving different objectives. The theory of scaffolding is derived from Vygotsky's
approaches to the Zone of Proximal Development and is relatively new. The initial part of the
study dealt with the theoretical foundation for scaffolding theory, theorists, related concepts, and
laws connected to the present project. The research method used was quantitative, with the purpose
of observing the statistical results of the students' progress, analyzing visible changes in student
performance throughout the proposed classes. The study was conducted on 30 eighth-grade
students. Due to the community's history of violence, unemployment, and family problems, the
social and economic reality of the population studied is complex. There were observed behavior
and motivational barriers on students, along with difficulties in understanding simple words,
phrases, and texts. The findings of the investigation were positive because they showed that
students had considerable improvements in understanding English texts, making use of the
strategies worked out to answer questions or make guesses about what they read. From this, it can
be concluded that it’s a significant advantage for teachers to provide support to their students in
those tasks that are beyond their capabilities, they withdraw support while students gaining
experience and freedom to carry out them independently. The findings also demonstrated how
important is the use of strategies that focus on improving the weaknesses observed in reading
comprehension in students because it benefits their confidence, interest, and performance in
English classes _cEl trabajo. |
|
520 | 3 |
_aLa presente investigación tiene como objetivo mejorar la comprensión lectora de textos en inglés por parte de alumnos de octavo grado de la Institución Educativa Ana Eva Escobar. La intervención se llevó a cabo mediante el uso de estrategias de andamiaje, que se basan en proporcionar un apoyo continuo a los estudiantes con el fin de lograr diferentes objetivos. La teoría del andamiaje se deriva de los enfoques de Vygotsky sobre la zona de desarrollo próximo y es relativamente nueva. La parte inicial del estudio se enfocó en hablar sobre los fundamentos teóricos de la teoría, de los conceptos relacionados y de las leyes relacionadas con el presente proyecto. El método de investigación utilizado fue cuantitativo, con el propósito de observar los resultados estadísticos del progreso de los estudiantes, analizando cambios visibles en su rendimiento a lo largo de las clases propuestas. El estudio se realizó con 30 alumnos de octavo grado. Debido a la historia de violencia, desempleo y problemas familiares de la comunidad, la realidad social y económica de la población estudiada es compleja. Se observaron barreras de comportamiento y motivacionales en los estudiantes, junto con dificultades para entender palabras simples, frases y textos. Los resultados de la investigación fueron positivos porque mostraron que los estudiantes habían mejorado considerablemente en su comprensión de textos en inglés, haciendo uso de las estrategias trabajadas para responder preguntas o hacer conjeturas sobre lo que leían. De esto se puede concluir que es una ventaja significativa para los profesores proporcionar apoyo a sus alumnos en aquellas tareas que están más allá de sus capacidades, siempre y cuando vayan retirando el apoyo a medida que los alumnos adquieran experiencia y libertad para realizar las independientemente. Los resultados también demostraron la importancia de utilizar estrategias que se enfoquen en mejorar las debilidades observadas en la comprensión lectora de los estudiantes, ya que beneficia su confianza, interés y rendimiento en las clases de inglés _cEl trabajo. |
|
590 | _aLicenciatura en Inglés | ||
650 | 1 | 7 |
_aReading comprehension. _2armarc _967342 |
650 | 1 | 7 |
_aScaffolding strategies. _2armarc _967343 |
650 | 1 | 4 |
_aMotivational barriers. _967344 |
653 | _aScaffolding. | ||
653 | _aSupport. | ||
653 | _aStrategies. | ||
653 | _aComprehension. | ||
653 | _aReading. | ||
700 | 1 |
_aMartínez Bula, Ligia Rosa. _4dir _edirectora _942845 |
|
942 |
_2Signatura Local _cTE |
||
999 |
_c36994 _d36994 |